- INTAKE & INLEIDING
- MODULE 1. GOED BEGONNEN
- CONTACTMOMENT 1.
-
MODULE 2. AAN DE SLAG MET DATA
-
2.1. Doelen module 2
-
2.2. Data zijn niet altijd cijfers10 xp
- Enquête
-
2.3. Wat je moet weten...*10 xp
- Enquête
-
2.4. Lezen en gebruiken van literatuur*
-
2.5. de datakaart*
-
2.6. Welke informatie is er al beschikbaar op onze school?
-
2.7. Welke bijkomende informatie heb je nodig?
-
2.8. Analyse van kwalitatieve data
-
2.9. Analyse van kwantitatieve data
-
MIJLPAAL 2
-
- CONTACTMOMENT 2.
- MODULE 3. EEN DATAWIJZE SCHOOL
- CONTACTMOMENT 3. Feestmoment
1.3. soorten onderzoeksvragen
10 XPWanneer je op je school informatie wil verzamelen over een specifieke vraag, focus of prioriteit, doe je onderzoek. Bij de start, formuleer je een onderzoeksvraag. Een onderzoeksvraag helpt je om gericht en gefocust te werk te gaan, en zal als het ware je houvast zijn tijdens het proces.
Onderzoeksvragen stel je wanneer je een antwoord wenst op een specifieke vraag of uitdaging, bijvoorbeeld:
je wil inzicht in de prestaties rond een bepaald domein.
je wil een probleem oplossen.
je wil prestaties verbeteren.
je wil weten hoe je de sterke prestaties kan borgen in de toekomst.
je wil meer inzicht in oplossingen.
...
Afhankelijk van waar je staat in het proces kan je vier verschillende soorten onderzoeksvragen onderscheiden: identificatievragen, diagnosevragen, actievragen en evaluatievragen.
We zijn snel geneigd om actievragen ("Hoe kunnen we... verbeteren?") te stellen. We willen weten hoe we iets kunnen verbeteren of aanpakken. Onderwijsmensen zijn echte doeners. Om goede actievragen te kunnen formuleren hebben we een goed beeld nodig van onze uitdaging, de gewenste situatie en belangrijke oorzaken van onze uitdaging.
Identificatievragen helpen je om je focus scherp te krijgen: Waarover maak je je specifiek zorgen? Is dat in alle klassen zo? Op welke domeinen?
Diagnosevragen helpen om op zoek te gaan naar onderliggende oorzaken. Die kunnen soms op een heel ander domein liggen dan je uitdaging.
Evaluatievragen zijn erop gericht om je acties of het bereiken van je doelen te evalueren. Vragen naar de effecten of impact van je acties zijn ook evaluatievragen.

Oefening
Hieronder vind je een quiz om te oefenen in het onderscheiden van verschillende soorten onderzoeksvragen.
Weergaven | |
---|---|
47 | Totaal # weergaven |
47 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.