Leerplandoelen

De doelen in het leerplan Nederlands zijn gebaseerd op de minimumdoelen. Ze vormen de basis van ons leerplan.

Uitbreiding via keuzedoelen

Onder heel wat leerplandoelen vind je ook keuzedoelen (K) terug. Die keuzedoelen komen overeen met de uitbreidingsdoelen voor de B-stroom vanuit de overheid. Dat zijn dezelfde doelen als de basis-leerplandoelen uit het leerplan van de A-stroom. We kozen hier voor een andere voorstelling van de mogelijkheden tot uitbreiding/ verdieping dan in het leerplan van de A-stroom omdat sommige leraren lesgeven in de basisoptie Opstroomoptie van de B-stroom. Daar streven we bij de leerlingen het niveau van die keuzedoelen na. Ook voor andere leerlingen in de B-stroom geven de keuzedoelen suggesties om hen verder uit te dagen

Bij de tekstkenmerken bij receptieve vaardigheden, de minimumvereisten bij productieve vaardigheden en in de termenlijst bij de doelen rond taalgebruik en taalsysteem vind je tips om leerlingen verder uit te dagen in de kolom 'uitbreiding'.

Onder bepaalde leerplandoelen vind je bij de wenken ook 'extra'. Daar vind je nog meer suggesties (anders dan voor de A-stroom, niet geïnspireerd door de uitbreidingsdoelen) om leerlingen rond dit doel verder uit te dagen.

Doelen basisgeletterdheid

Doelen basisgeletterdheid (BG) staan in het leerplan telkens onder het leerplandoel dat impliciet ook aan de basisgeletterdheid werkt. Als een leerling bovenliggend leerplandoel bereikt, heeft hij dus ook het doel BG bereikt. Als leerlingen moeite hebben met het bovenliggend leerplandoel is het onze taak om vanuit het doel BG te werken en van daaruit op te bouwen naar het leerplandoel zelf. Extra begeleiding en ondersteuning is absoluut noodzakelijk voor leerlingen die de doelen BG dreigen niet te behalen. 



Weergaven
46 Totaal # weergaven
46 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Acties
0 Vind-ik-leuks
0 Vind-ik-niet-leuks
0 Opmerkingen
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.