4 Taal, taalgebruik en taalsysteem
Taal, taalgebruik en taalsysteem
We geven hier een overzicht van de verschillende doelen. In de verdiepende sessie verduidelijken we deze doelen nog verder.
14
De leerlingen passen inzicht in taalgebruik toe ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen.
15
De leerlingen illustreren elementen van taalverwerving en taalontwikkeling.
16
De leerlingen benoemen kenmerken van het taalsysteem en passen inzicht erin toe ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen.
17
De leerlingen analyseren aspecten van het taalsysteem taal- en redekundig om hun inzicht in het taalsysteem te vergroten.
18
De leerlingen analyseren de relatie tussen taalgevoel, taalnorm en taalwerkelijkheid in gesproken en geschreven teksten.
19
De leerlingen analyseren registergevoeligheid van fonologische, morfologische, syntactische, semantische en lexciale aspecten van taal.
20
De leerlingen lichten gelijkenissen en verschillen tussen talen en hun specifieke kenmerken toe om hun inzicht in taalfamilies te vergroten.
21
De leerlingen zetten eerder en nieuw verworven woordenschat in ter ondersteuning van hun communicatieve handelingen.
Leerlingen starten in de derde graad met heel wat voorkennis van de volgende domeinen:
fonologisch, morfologisch, syntactisch, semantisch en het orthografisch domein
Bij taalkundig analyseren ga je dieper in op woordsoorten, op de functies en de betekenis van woorden.
Bij redekundig analyseren ga je dieper in op zinnen, zinsdelen, zinssoorten, woordvolgorde in de zinnen.
In alle leerplannen Nederlands is er een leerplandoel dat expliciet aandacht voor woordenschat heeft.
Aandacht voor onder andere: basiskenmerken van het taalverwervingsproces, taalstoornissen, moedertaal en thuistaal, geletterdheid, ...
22
De leerlingen zetten doelgericht strategieën in ter ondersteuning van informatieverwerking en communicatieve handelingen.
Weergaven | |
---|---|
67 | Totaal # weergaven |
67 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.