- Inleiding op het leerpad
- A. Wat is taalontwikkeling?
- B. Visie - waartoe?
-
C. Opbouw taalontwikkeling Nederlands
-
Talige grondhouding
-
Opdracht 4: Zoek het meest passende doel
-
Mondelinge taalvaardigheid
-
Opdracht 5: Lees de doelen
-
Opdracht 6: Kunstzaken
-
Schriftelijke taalvaardigheid
-
Opdracht 7: Lees de doelen
-
Opdracht 8: ’t Cafeetje en Bordspel
-
Taalbeschouwing
-
Opdracht 9: Zoek in het leerplan
-
Opdracht 10: De taal van Star Wars
-
- D. Taalgericht onderwijs
- E. Verwerkingsopdrachten einde leerpad
Mondelinge taalvaardigheid
Onze leerlingen krijgen van thuis uit heel wat bagage mee om te luisteren en te spreken. De school bouwt verder op deze basis. Daarbij passen de leerlingen zich aan de typische communicatie op school aan. Die schoolse taal is voor alle leerlingen anders dan thuis, maar in grotere mate voor leerlingen die in kansarmoede leven en voor kinderen met een andere thuistaal dan het Nederlands.
Kinderen leren op school allerlei soorten mondelinge boodschappen verwerken en overbrengen. In gesprekken combineren ze beide.
Kinderen leren dat een goede luisteraar en spreker rekening houdt met de communicatieve situatie en de gepaste strategieën inzet. De oefensituaties worden steeds gevarieerder en complexer zodat leerlingen worden uitgedaagd betere taalgebruikers te worden.
Weergaven | |
---|---|
28 | Totaal # weergaven |
28 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.