- Inleiding op het leerpad
- A. Wat is taalontwikkeling?
- B. Visie - waartoe?
-
C. Opbouw taalontwikkeling Nederlands
-
Talige grondhouding
-
Opdracht 4: Zoek het meest passende doel
-
Mondelinge taalvaardigheid
-
Opdracht 5: Lees de doelen
-
Opdracht 6: Kunstzaken
-
Schriftelijke taalvaardigheid
-
Opdracht 7: Lees de doelen
-
Opdracht 8: ’t Cafeetje en Bordspel
-
Taalbeschouwing
-
Opdracht 9: Zoek in het leerplan
-
Opdracht 10: De taal van Star Wars
-
- D. Taalgericht onderwijs
- E. Verwerkingsopdrachten einde leerpad
Schriftelijke taalvaardigheid
Kinderen leren schriftelijke vaardigheden minder spontaan dan mondelinge vaardigheden: een doordachte en structurele aanpak is zeker nodig. De kleuterschool geeft een belangrijk aanzet om de generieke doelen in dit ontwikkelthema te realiseren. Lezen en schrijven kennen veel vormen en gedaantes en beperken zich niet tot letters op papier. Dit ontwikkelthema geeft dan ook doelen weer die gelden vanaf de kleuterschool en vult het begrip ‘schriftelijke boodschap’ breed in.
Leerlingen leren op school allerlei soorten schriftelijke boodschappen verwerken en overbrengen. Vaak combineren ze beide in één betekenisvolle opdracht. Om boodschappen te kunnen verwerken, heeft de leerling een goede basis aan technische leesvaardigheid nodig. Om boodschappen te kunnen overbrengen, moet hij/zij rekening houden met o.a. lay-out of spelling.
De leerlingen leren dat een goede lezer en schrijver rekening houdt met de communicatieve situatie en de gepaste strategieën inzet. De oefensituaties worden steeds gevarieerder en complexer zodat kinderen worden uitgedaagd betere taalgebruikers te worden.
Weergaven | |
---|---|
25 | Totaal # weergaven |
25 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.