- Inleiding op het leerpad
- A. Wat is taalontwikkeling?
- B. Visie - waartoe?
-
C. Opbouw taalontwikkeling Nederlands
-
Talige grondhouding
-
Opdracht 4: Zoek het meest passende doel
-
Mondelinge taalvaardigheid
-
Opdracht 5: Lees de doelen
-
Opdracht 6: Kunstzaken
-
Schriftelijke taalvaardigheid
-
Opdracht 7: Lees de doelen
-
Opdracht 8: ’t Cafeetje en Bordspel
-
Taalbeschouwing
-
Opdracht 9: Zoek in het leerplan
-
Opdracht 10: De taal van Star Wars
-
- D. Taalgericht onderwijs
- E. Verwerkingsopdrachten einde leerpad
Taalbeschouwing
Dit ontwikkelthema beschrijft de op welke wijze leerlingen de (on)regelmatigheden van taal onderzoeken. Dat onderzoek gebeurt steeds in relatie tot taalgebruik en dus over taal die écht wordt gebruikt. Ze denken na over verschillende aspecten van taal en ontdekken gaandeweg regels over taalverschijnselen die ze al lang beheersen. Dit ‘nadenken over’ is een cyclisch proces waarin waarnemen, begrijpen en interpreteren uiteindelijk uitmondt in toepassen van de nieuwe kennis bij mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid.
De leerlingen denken in dit ontwikkelthema na over twee luiken:
over het taalgebruik en over belangrijke aspecten van de communicatieve situatie;
- over aspecten van het taalsysteem als onderdeel van het taalgebruik: klanken, woorden, zinnen, teksten, betekenissen en spellingvormen.
Weergaven | |
---|---|
24 | Totaal # weergaven |
24 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.