Vier componenten van het leerplan
Communicatie en informatie
Identiteit in diversiteit
Taal, taalgebruik en taalsysteem
Literatuur
In onderwijs Nederlands ontwikkelen de leerlingen hun communicatieve vaardigheden verder in uiteenlopende situaties. Om de leerplandoelen te bereiken zijn inzicht in taalgebruik en taalsysteem, strategieën, attitudes en een blijvende aandacht voor woordenschatverrijking. De leerlingen leren kritisch met informatie omgaan
De lezer en de tekst staan centraal in literatuuronderwijs. Door literatuur te beleven, te interpreteren, te analyseren en erover in interactie te gaan, ontdekken leerlingen andere perspectieven en verrijken ze hun eigen leven.
Taal is nodig om een eigen identiteit te ontwikkelen en culturele aspecten te begrijpen. Met verschillende culturen hangen verschillende taaluitingen, taalvariëteiten en talen samen. Voor die verschillen openstaan is belangrijk om duurzaam en respectvol met elkaar te kunnen samenleven. Op die manier ontwikkelen leerlingen een positief talige grondhouding.
Kennis van en inzicht in het taalsysteem en in strategieën ondersteunen het taalgebruik. Cruciaal is de blijvende expliciete aandacht voor het verrijken van de woordenschat, het versterken van de syntactische kennis en het passend gebruik van beide.
In een concrete lessituatie zullen doelen van verschillende componenten vaak tegelijkertijd aan bod komen en op elkaar inwerken.
Weergaven | |
---|---|
10 | Totaal # weergaven |
10 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.