Vier componenten van het leerplan
Vier componenten
Net als in de eerste en de tweede graad bestaat het leerplan Nederlands uit vier componenten. Je krijgt hier een overzicht van de verschillende onderdelen.
In een concrete les zullen doelen van deze verschillende componenten vaak tegelijkertijd aan bod komen en op elkaar inwerken.
1. Communicatie en informatie
Ook in de derde graad ontwikkelen de leerlingen hun communicatieve vaardigheden verder in uiteenlopende situaties. Centrale begrippen hierbij zijn receptie, productie en interactie.
De leerlingen leren ook kritisch met informatie omgaan en beoordelen bronnen op betrouwbaarheid en bruikbaarheid.
2. Literatuur
De lezer en de tekst staan centraal in literatuuronderwijs. Door literatuur te beleven, te interpreteren, te analyseren en erover in interactie te gaan, ontdekken leerlingen andere perspectieven en verrijken ze hun eigen leven.
3. Identiteit in diversiteit
Taal
is nodig om een eigen identiteit te ontwikkelen en culturele aspecten te
begrijpen. Met verschillende culturen hangen verschillende taaluitingen,
taalvariëteiten en talen samen.
Voor die verschillen openstaan is belangrijk om duurzaam en respectvol met elkaar te kunnen samenleven.
4. Taal, taalgebruik en taalsysteem
Kennis van en inzicht in het taalsysteem en in strategieën ondersteunen het taalgebruik. Cruciaal is de blijvende expliciete aandacht voor het verrijken van de woordenschat, het versterken van de syntactische kennis en het passend gebruik van beide.
Ook in de derde graad zetten leerlingen actief strategieën in bij het verwerken en maken van boodschappen.
Weergaven | |
---|---|
55 | Totaal # weergaven |
55 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.