- Inleiding op dit leerpad
- Wat verwacht je van muzische vorming?
- Wat is muzische ontwikkeling?
-
Opbouw van muzische ontwikkeling
-
Opdracht 3: Veld, thema's, leeruitkomsten, doelen
-
Veld, thema’s, leeruitkomsten, doelen?
-
Muzische ontwikkeling
-
Opdracht 4: Muzische grondhouding
-
Muzische grondhouding
-
Voorbeelden muzische grondhouding
-
Voorbeelden muzische grondhouding
-
Opdracht 5: Muzische geletterdheid
-
Muzische geletterdheid
-
Opdracht 6: Muzische vaardigheid
-
Muzische vaardigheden
-
- Muzische vorming in de praktijk
Voorbeelden muzische grondhouding
Aan de hand van voorbeelden geven we wat duiding bij de generieke doelen van muzische grondhouding
Mugr1 De wereld open benaderen met aandacht voor en goesting in het kunstzinnige, de verbeelding, de creativiteit en het esthetische.
· Een omgevingsboek maken: ‘Kunst in de omgeving van de school: kunstenaars, gebouwen, straten, erfgoed, …’
· Leraren brengen de wereld van de kunst binnen in de klas: hedendaagse kunstenaars, fotografen, choreografen, schrijvers, modeontwerpers, componisten, …
· ....
MUgr2 Durven fantaseren en verbeelden.
· De emmer wordt: een hond, hoed, stoel, …
Leerlingen gebruiken de emmer zodanig dat het duidelijk wordt voor de toeschouwer wat de emmer geworden is (herdefiniëren van voorwerpen)
· Het volgende wordt verteld bij het het werk van René Magritte:
‘Dit is Georgette, zij is de vrouw van René Magritte, hij was dolverliefd (in de wolken) op haar. Bij dit werk schilderde hij ook allerlei voorwerpen rond haar portret.
René heeft nooit verklapt wat de betekenis hiervan was. Hij vond dat de toeschouwer zijn eigen fantasie mocht gebruiken.
Wat denk jij? Waarom schilderde hij die sleutel? Of die kaars? Of …
Je laat de leerlingen fantaseren en vertellen aan mekaar… oudere leerlingen kan je een verhaal laten schrijven/spelen.
Weergaven | |
---|---|
2 | Totaal # weergaven |
2 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.