2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid

Deze opdrachten kosten tijd en vragen input van anderen, zoals over de taalvaardigheid van leerlingen, info van vakleraren en beleid. Plan minimaal twee weken in om de nodige info te verzamelen.

Doel opdrachten

De grootste prioriteiten voor het taalbeleid op school bepalen na een analyse van de beginsituatie van de leerlingen, de leraren en bespreking met het beleid. 

Je kunt de portfolio-opdracht hierbij alvast downloaden en in het mapje plaatsen dat je op het einde van het leerpad met je taalbegeleider zal delen.

 
 


Links naar de documenten die je nodig hebt: 

 4  observatiewijzer taal leerling voor niet-taalleraren 

5 relevante gegevens voor bsa leerlingen

6 BSA Vakleraren

7 Ambitie vakgroep: borgen, afvoeren, versterken, nieuw opstarten

8 Intake taalbeleid met directie

 9 portfolio-opdracht - bsa - prioriteiten stellen

 Tip: download telkens een kopie van de documenten die je aanklikt in het leerpad en sla ze meteen op in het portfoliomapje dat je aanmaakte. Dan kan je bewerken. ​

De BSA (beginsituatieanalyse) van de leerlingen

  • Hoe screenen jullie op school de taalvaardigheid van jullie leerlingen? 
    • Deel de bevindingen met de collega's via de samenwerkpadlet 2
      • Links van de padlet kun je klikken op de pagina voor jouw screeningsinstrument (dia.be, Opstap of ander)
    • Je kunt in dezelfde padlet ook vragen over een niet gekende screening stellen aan collega's.
  • In de samenwerkpadlet 3 beantwoorden we deze vragen om elkaar te inspireren:
    • Vullen jullie die screening aan met eigen observaties, ook uit niet-taalvakken?
    • Hoeveel tijd krijgt de bespreking van taalvaardigheid van leerlingen op de klassenraad in het begin van het schooljaar?

Samenwerkpadlet 2 

Samenwerkpadlet 3


 

De BSA van de leraren

Probeer de beginsituatie van je team te achterhalen. De documenten onder de roze blokjes kunnen je hierbij helpen. Analyseer de antwoorden van de vakleraren. Beantwoord deze vragen op de padlet.

Tip: ambities vakgroep: borgen, afvoeren, versterken, nieuw opstarten (7)

Het document onder BSA vakleraren kun je gebruiken om noden en good practices van vakleraren in kaart te brengen. In het andere document kunnen de vakgroepen hun ambities kwijt rond bewust taal ondersteunen of stimuleren.

  • Welke taalvaardigheden moeten leerlingen in hun lessen vaak inzetten?
  • Welke opdrachten toetsen naast inhouden onbedoeld ook taalvaardigheid?
  • Wat doen leraren nu al om tegemoet te komen aan de taalnoden van leerlingen?
  • Welke ondersteuning kunnen leraren op jouw school gebruiken om de taal van leerlingen nog beter te ondersteunen en te stimuleren?
  • Wat zijn de ambities rond taal ondersteunen en stimuleren via hun vak?

De BSA van het beleid

Bespreek met het beleid wat je ambities zijn rond taalbeleid bij jou op school. 

Vraag hen:

  • wat ze in het verleden al ondernomen hebben. 
  • welke documenten ze daartoe nog liggen hebben.
  • wat toen werkte en wat niet.
  • wat ze eventueel anders zouden aanpakken nu.
  • wat hun voornaamste doelen zijn om in te zetten op taalbeleid.
  • wie betrokken kan worden om aan het taalbeleid op school mee te werken?
  • welke middelen zet je in om werk te maken van taalbeleid?
  • hoeveel tijd je krijgt om met de collega's rond taalbeleid te werken op werkdagen, algemene vergaderingen ...

Onderstaand document kan je helpen als leidraad bij een intake met directie. 



Na de analyse van de beginsituatie kunnen we aan de slag met de prioriteiten. Lijst ze op in de prioriteitencirkels in het document portfolio-opdracht BSA. Wat is staat volgens jou hoger en minder hoog op de prioriteitenlijst voor taalbeleid bij jullie op school. Maak gerust een eigen versie hiervan. Hou dit bij in het mapje dat je op het einde van het leerpad met je taalbegeleider wil bekijken.

Portfolio-opdracht BSA (9)


Weergaven
18 Totaal # weergaven
18 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.