- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
Verder met taalbeleid: aanvullende bronnen en ondersteuning
Netwerken die taalbeleid ondersteunen
- Na het doorlopen van dit leerpad kun je zelf hierover verder netwerken met collega's die dezelfde oefeningen als jij maakten in het netwerk taalbeleidscoördinatoren of taalankers: regionaal.
- Wil je de leerlingenbegeleiders en GOK-coördinatoren van je school meenemen in wat jij weet over taalbeleid? Dan kunnen ze inschrijven in het netwerk taal en GOK: samen voor gelijke onderwijskansen.
- Wil je geïnteresseerde vakleraren doorverwijzen naar een sessie rond leesbegrip stimuleren en ondersteunen in hun vak? Ze kunnen inschrijven voor de vorming Lezen in alle vakken over omgaan met teksten in niet-taalvakken.
- Willen je collega's Nederlands inzetten op de leesvaardigheid van de eerste graad? Dan kunnen ze terecht in het netwerk rond taalkrachtig leren lezen in de a-stroom of taalkrachtig leren lezen in de b-stroom.
- Willen je collega's Nederlands in de tweede en derde graad a-finaliteit nog meer inzetten op het versterken van de taalvaardigheid 'lezen en schrijven' van hun leerlingen dan kunnen ze inschrijven op de netwerken sterk a-team: traject Nederlands.
Weergaven | |
---|---|
13 | Totaal # weergaven |
13 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.