- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
Ex-okan: prospectief evalueren (facultatief)
Doel van deze facultatieve opdracht
Je bepaalt voor een ex-OKAN-leerling welke vaardigheden en kennis je wilt zien in een specifiek vak om een goed oordeel te kunnen vormen over de verdere studiemogelijkheden, of om de leerling beter te begeleiden in zijn of haar studiekeuze.
Samen met de klassenraad leg je in de SOS-fiche vast welke ondersteunende maatregelen worden genomen om de ex-OKAN-leerling meer kansen te geven om zijn of haar capaciteiten optimaal te laten zien.
Prospectief evalueren en delibereren
Evalueren en delibereren gebeuren prospectief - vanuit leerplandoelen
Wanneer een leerling rechtstreeks vanuit OKAN (Onthaalonderwijs voor Anderstalige Nieuwkomers) je school binnenkomt, kan het lastig zijn om meteen een goed beeld te krijgen van zijn of haar mogelijkheden. Taalbarrières, culturele verschillen en recente persoonlijke gebeurtenissen kunnen het leerproces bemoeilijken. Het is daarom belangrijk om de leerling niet in de eerste plaats vanuit zijn/ haar problemen te bekijken, maar vooral te focussen op de kansen en sterktes die er zijn. Hoewel we geen glazen bol hebben om de toekomst te voorspellen, proberen we op een weloverwogen manier een inschatting te maken van de potentieel aanwezige mogelijkheden en uitdagingen. Je stelt je de volgende vragen:
1 Welke info heb je?
2 Welke info heb je nog niet om je een beeld te vormen van de mogelijkheden van de leerling?
- Van wat je nog niet hebt, weet je dat hij/ zij het zou kunnen?
- Hoe weet je dat?
3 Op welke doelen uit jouw vak heeft die leerling nog oefening nodig?
- als training naar volgend schooljaar toe.
- om je beter een oordeel te kunnen vormen over zijn/ haar mogelijkheden in de toekomst?
4 Heb je dit al besproken met de leerling?
- Heb je aan de leerling laten weten wat je nog wil zien voor jouw vak?
- Hoe denkt de leerling daar zelf over?
5 Wat is de absolute basis voor je vak?
- Niet toe beperken, maar echt als basis zien van waaruit leerlingen in de toekomst verder kunnen groeien. Die groeikansen inschatten, is nu belangrijk.
6 Welke afspraken waren er al vanuit de klassenraad rond die leerling?
- In hoeverre zijn jullie die nagekomen?
- Wat lukte moeilijker?
- Waar zou je bijsturen?
- Wat heeft de leraar nodig om die stappen te kunnen zetten?
Met de m-cirkel naar helpende maatregelen
Door eerst na te gaan van de leerling wat zijn/ haar sterktes zijn, welke doelen je wil bereiken met de leerling, wat je wil zien, kun je ook gepaste hulpstrategieën bepalen. Wat heeft de leerling nodig om dat te laten zien, om dat te kunnen tonen? Welke maatregelen kunnen de leerling helpen in zijn groei. Deze SOS-fiche kan hierbij een leidraad zijn, zowel voor jou als voor de individuele leraar als voor de klassenraad.
Bespreek samen met een of meerdere collega's de vragen in het document rond prospectief delibereren. Probeer na die bespreking ook samen een SOS-fiche op te stellen.
Weergaven | |
---|---|
11 | Totaal # weergaven |
11 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.