2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?

    De geschatte werktijd voor deze pagina is twee uur of langer.

Doel opdracht 

Visie, BSA en doelen vastleggen in een strategich plan van aanpak. Acties formuleren die we op korte en lange termijn willen uitvoeren: 

  • Wat doen we?
  • Waarom?
  • Wie voert uit? 
  • Wanneer? Termijn?
  • Hoe? 
  • Wanneer zijn we tevreden? 
  • Hoe en wanneer sturen we bij?
 
 

Veel ingrediënten voor een taalbeleidsplan hebben we intussen al: BSA, doelen op de verschillende niveaus en een visie die je met het team hebt afgetoetst. 

Wat worden de acties om naar onze doelen en ambities toe te werken? Wie voert uit? Wanneer? Hoe? Op welke termijn? Wanneer zijn we tevreden? Hoe en wanneer sturen we bij? Hieronder lees je wat de bouwstenen van een krachtig taalbeleid kunnen zijn. Je vindt die in hetzelfde document van de Taalraad die ons aanbeveelt om een doordacht, duurzaam, intentioneel (doelgericht) en intensief taalbeleid na te streven in je school.


Bouwstenen voor een krachtig taalbeleid

 Vanuit het beleid wordt, liefst in samenspraak met het team en na een grondige BSA, werk gemaakt van een visie op maat van de school. Wat is het belang van een sterk taalbeleid in onze school? Welke middelen willen we hiervoor vrijmaken? Welke ambities/ doelen hebben we? Welke acties zullen we uitvoeren: met wie, wanneer, hoe? Welke vorming heeft wie in onze school nodig om zelfverzekerd genoeg mee op de kar te kunnen springen?

In de eerste graad bestaat een taalscreening, ook centrale examens zullen ons een beeld geven van het taalvaardigheidsniveau van onze leerlingen. Bijkomende observaties door leraren, bespreking in de klassenraad ... geven ons een beeld van de beginsituatie van onze leerlingen.

Hoe belangrijk vinden de leraren het om gezamenlijk in te zetten op het versterken van de taalvaardigheid van leerlingen over alle vakken heen? Waar ervaren ze problemen op dat vlak? Waar zien ze kansen? Wie heeft extra vorming nodig? Wie heeft al vrij veel ervaring hiermee? 

Daarnaast heeft je school in het verleden soms al een en ander ontwikkeld rond taalbeleid? Wat is er en wil je blijven gebruiken? 

Inzetten op taalrijk lesgeven, gebeurt idealiter in alle vakken. Is iedereen hiertoe bereid? Weet iedereen hoe hij dat kan aanpakken? Hoe breng je zo veel mogelijk collega's zo ver om hierin verantwoordelijkheid op te nemen en aan een krachtig taalbeleid mee te werken?

Zijn er momenten voorzien van reflectie op hoe je vanuit jouw vak kan werken aan de pijlers rond taalrijk lesgeven door context te scheppen, taalsteun vorm te geven en interactie tijdens de lessen te stimuleren. Krijgen de leraren tijd om zich hierrond te professionaliseren, zaken uit te werken en met elkaar te delen?

Wanneer evalueren jullie in hoeverre het plan opgevolgd werd, wat de effecten zijn, hoe de uitvoering door de leraren en leerlingen ervaren wordt? Wie denkt mee over eventuele bijsturing? Wanneer maken jullie op de algemene personeelsvergadering of op studiedagen tijd om over taalbeleid in gesprek te gaan en de stand van zaken te communiceren?


Je weet waar je voor staat (visie), waarom je aan taalbeleid wil werken (doelen voor leerlingen, leraren, beleid) en voor wie (BSA leerlingen, leraren, beleid). Hoe gaan we dit planmatig aanpakken? Welke acties kunnen we doen en op welke termijn? Wat is prioritair? Wat kan op lange termijn? Waarvoor hebben we meer tijd nodig? Hier vind je een voorbeeld van hoe een actieplan kan uitzien. 

Sjabloon actieplan taalbeleid


Weergaven
19 Totaal # weergaven
19 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.