- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
De geschatte werktijd voor deze pagina is twee uur.
Doel opdracht
Je krijgt kleine tips om een collega te coachen vanuit zijn/ haar noden in verband met taalrijk lesgeven.
Je beantwoordt de coaching-vragen ook voor jezelf om op die manier het engagement voor dit schooltraject nog bewuster op te nemen.
Een individuele collega coachen naar verandering
Is er een collega die ergens tegenaan loopt op het vlak van de beperktere taalvaardigheid in het Nederlands van sommige of van alle leerlingen? Hieronder vind je een aantal coaching-vragen om op terug te vallen als je een individuele collega/ groepje met dezelfde bezorgheid wil coachen. Ze kunnen je helpen om doelgericht te zoeken naar de mogelijke acties die voor die collega of groep helpend zijn. Op die manier vermijd je ook dat je het voor hen invult en dat ze afhaken omdat je te snel gaat of zaken voorstelt die ze niet haalbaar of zinvol vinden.
Doel scherpstellen
- Wat zou je graag zien gebeuren?
- Wat wil je bereiken?
- Wat zou je willen aanpakken?
- Waar droom je van?
- Waar wil je over x aantal maanden staan?
Realiteit verkennen
- Hoe loopt het nu precies?
- Waar zit je vast, denk je?
- Wat mis je in hoe het nu loopt?
- Wat wil je liever niet meer meemaken/ zien/ horen.
Hulpmiddelen en sterktes vinden
- Wat gaat al goed? Wanneer lukt het wel? Wat doe je dan?
- Wie zou je kunnen observeren om van te leren?
- Wat heb je nodig om dat te leren?
- Waar vind je de nodige info hierover?
- Wie zou je zelf kunnen helpen hierin?
Opties verkennen
- Welke stappen kun je zetten?
- Hoe zou je dat al kunnen proberen?
- Wat zijn alternatieven voor je huidige aanpak?
- Verzin eens drie manieren om dat nog anders aan te pakken?
- Wat lijkt jou de eenvoudigste eerste stap?
Actie ondernemen!
- Wat ga je doen?
- Wat lijkt je de interessantste mogelijkheid?
- Wat is het meest uitdagende actie of ambitie, nu?
- Wanneer zal je dat doen?
- Wanneer zal je het gevoel hebben dat je missie geslaagd is?
- Welke succesjes wil je vieren?
Pik uit elke reeks coaching-vragen telkens minimum één vraag en beantwoord die voor jezelf. Hou het bij voor je feedbackgesprek.
Portfolio-opdracht: mezelf coachen naar veranderingWeergaven | |
---|---|
15 | Totaal # weergaven |
15 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.