- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
PORTFOLIO TAALBELEID
Maak een portfoliomapje aan dat je achteraf kan delen met je begeleider taalbeleid. Daarin bewaar je alle opdrachten die je tijdens het doorlopen van het leerpad maakt. Je begeleider taalbeleid zal dan samen met jou de inhoud bespreken tijdens een reflectiegesprek. Je kunt dan ook je vragen rond het taalbeleid in je school met haar bespreken.
Tip: download telkens een kopie van de documenten die je aanklikt in het leerpad en sla ze meteen op in het portfoliomapje dat je aanmaakte. Dan kan je bewerken.
Taalbeleid is een onderdeel van het bredere talenbeleid in je school. We richten ons met dit leerpad in de eerste plaats op taalbeleid, als onderdeel van het talenbeleid. We laten het taalvakkenbeleid hier gedeeltelijk buiten beschouwing. Samenwerken met de leraren van de taalvakken om het talenbeleid in haar geheel vorm te geven, is uiteraard wel nodig, want zij zijn de experts in taaldidactiek.
Samen sterk voor taalcompetentie?
- Bekijk het filmpje.
- Vertel in een filmpje of audiofragment dat je bewaart in je portfoliomap met welke ambities je dit leerpad 'start to taalbeleid' volgt.
- Wie ben je?
- Welke school?
- Wat hoop je te kennen en te kunnen op het einde van dit leerpad?
Enkel je taalbegeleider zal je filmpje bekijken en beluisteren. Dit wordt niet gedeeld met de andere deelnemers aan dit leerpad.
Taalbeleid en zorgbeleid
In dit filmpje hoor je een getuigenis uit RHIZO ZORGKRACHT, Kortrijk. Vanuit het zorgbeleid hadden ze door het toenemend aantal leerlingen met een anderstalige achtergrond meer know how nodig over de begeleiding van ex-OKAN-leerlingen. Het is een school die haar taalbeleid wou versterken en aanpassen aan de nieuwe context.
- Bekijk het filmpje.
- Omschrijf in een tweede filmpje of audiofragment de context van jouw school met het oog op de implementatie van een krachtig taalbeleid.
- Welke noden zijn er in jouw school?
- Wat zou je graag willen bereiken in jouw school door in te zetten op taalbeleid?
- Wat herken je (niet) in het filmpje als je hun context vergelijkt met die van je eigen school?
- Plaats ook dit filmpje/ audiofragment in je portfoliomap.
Merk je dat je bewuster over je taalgebruik nadenkt wanneer je een filmpje maakt dan wanneer je iets aan een collega vertelt? Leerlingen een audio- of videofragment laten maken over wat ze geleerd hebben, stimuleert het gebruik van vaktaal en helpt hen hun gedachten en redeneringen beter te formuleren.
Plaats de twee filmpjes/ audiofragmenten die je maakte in je portfoliomapje.
Weergaven | |
---|---|
32 | Totaal # weergaven |
32 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.