3.1Taal stimuleren en ondersteunen in alle vakken?

Taalstimulerend en -ondersteunend lesgeven in niet-taalvakken betekent dat we leerlingen actief helpen hun taalvaardigheid te ontwikkelen, zelfs in vakken waar taal op het eerste gezicht geen centrale rol lijkt te spelen zoals wiskunde, natuurwetenschappen    of techniek. Dit kan door bijvoorbeeld:

taalgerichte aanpak 

Leraren kunnen bijvoorbeeld expliciet aandacht besteden aan belangrijke termen en vaktaal die in het vakgebied worden gebruikt. Dit helpt leerlingen om de taal te verwerven die ze nodig hebben om de vakinhoud te begrijpen.

ondersteunende materialen

Dit kunnen woordenschatlijsten met oefeningen, visuele hulpmiddelen, teksten in begrijpelijke taal, modeling van strategieën of stappenplannen zijn die leerlingen helpen om de stof beter te begrijpen én om hun taalvaardigheid te ontwikkelen.

taalintegratie in de les

Door leerlingen te stimuleren om actief te spreken, lezen en schrijven over de inhoud van het vak, krijgen ze meer kansen om hun taalvaardigheid te oefenen. Dit kan bijvoorbeeld door  mondelinge opdrachten, groepswerk of spreken/ schrijven over het geleerde met een duopartner. 

    interactief leren  

Leerlingen worden gestimuleerd om samen te werken en te communiceren, waardoor ze niet alleen de vakinhoud, maar ook hun taalvaardigheid versterken. Dit biedt hen de kans om in een veilige omgeving te oefenen met taal, zonder dat de nadruk expliciet op taalonderwijs ligt.


Door taal en vakinhoud te combineren, krijgen leerlingen meer leer- en groeikansen, wat leidt tot zowel taal- als leerwinst. Dit vraagt aanvankelijk misschien wat meer tijd en planning, maar de voordelen op lange termijn, zowel voor taalvaardigheid als vakinhoud, zijn groot. 

Een mooi project om met een voltallig schoolteam voor te gaan! 


Weergaven
13 Totaal # weergaven
13 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.