- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
3.1Taal stimuleren en ondersteunen in alle vakken?
Taalstimulerend en -ondersteunend lesgeven in niet-taalvakken betekent dat we leerlingen actief helpen hun taalvaardigheid te ontwikkelen, zelfs in vakken waar taal op het eerste gezicht geen centrale rol lijkt te spelen zoals wiskunde, natuurwetenschappen of techniek. Dit kan door bijvoorbeeld:
taalgerichte aanpak
Leraren kunnen bijvoorbeeld expliciet aandacht besteden aan belangrijke termen en vaktaal die in het vakgebied worden gebruikt. Dit helpt leerlingen om de taal te verwerven die ze nodig hebben om de vakinhoud te begrijpen.
ondersteunende materialen
Dit kunnen woordenschatlijsten met oefeningen, visuele hulpmiddelen, teksten in begrijpelijke taal, modeling van strategieën of stappenplannen zijn die leerlingen helpen om de stof beter te begrijpen én om hun taalvaardigheid te ontwikkelen.
taalintegratie in de les
Door leerlingen te stimuleren om actief te spreken, lezen en schrijven over de inhoud van het vak, krijgen ze meer kansen om hun taalvaardigheid te oefenen. Dit kan bijvoorbeeld door mondelinge opdrachten, groepswerk of spreken/ schrijven over het geleerde met een duopartner.
interactief leren
Leerlingen worden gestimuleerd om samen te werken en te communiceren, waardoor ze niet alleen de vakinhoud, maar ook hun taalvaardigheid versterken. Dit biedt hen de kans om in een veilige omgeving te oefenen met taal, zonder dat de nadruk expliciet op taalonderwijs ligt.
Door taal en vakinhoud te combineren, krijgen leerlingen meer leer- en groeikansen, wat leidt tot zowel taal- als leerwinst. Dit vraagt aanvankelijk misschien wat meer tijd en planning, maar de voordelen op lange termijn, zowel voor taalvaardigheid als vakinhoud, zijn groot.
Een mooi project om met een voltallig schoolteam voor te gaan!
Weergaven | |
---|---|
13 | Totaal # weergaven |
13 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.