- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
De geschatte werktijd voor deze pagina is 1 uur.
Doel opdracht
Je krijgt inzicht in wat nodig is om een veranderingsproces - wat het implementeren van een krachtig taalbeleid dat voelbaar is in de vakken toch is - meer kansen op succes te geven.
Je bepaalt welke vragen je in je school wil stellen aan beleid en collega's om het taalbeleid dat je wil uitstippelen samen vorm te geven.
Je krijgt een paar kleine tips rond het coachen van collega's in het proces dat ze samen met jou, elk vanuit hun referenties, voorkennis en in hun context lopen.
Collega's coachen naar verandering: van moeten naar willen
Om verandering te kunnen doorvoeren, zijn een aantal voorwaarden nodig. Je kan ze ook de succesfactoren voor verandering noemen. Waar moeten we in ons team op inzetten om verandering mogelijk te maken? Bekijk het schema hieronder.
- Aan welke voorwaarden hebben we in de loop van dit leerpad gewerkt en hoe?
- Over welke voorwaarden hadden we het nog niet?
- Welke zijn de succesfactoren voor veranderen die je in jouw team bewust zal moeten aanpakken?
- Hoe ga je ook de competenties van collega's rond taalstimulerend en taalondersteunend lesgeven, vergroten? (zie deel 2 van dit leerpad)
Van moeten naar willen
Een grondige beginsituatie-analyse door de vakgroep, zoals beschreven in het eerder gedeelde document, vormt de eerste stap om het belang van taalstimulerend en taalondersteunend lesgeven te erkennen. Door inzicht te krijgen in waar leerlingen tegenaan lopen in specifieke vakken, kunnen leraren gerichte acties ondernemen, relevante hulpbronnen vinden en hun kennis (competenties) over taalgericht lesgeven verder uitbreiden.
Van visie naar een gedragen plan
Op schoolniveau speelt het beleid een cruciale rol in het stimuleren van deze aanpak. Door de schoolvisie centraal te stellen, kunnen we samen een ambitieus plan voor het schooljaar formuleren, waarin taalontwikkeling geïntegreerd wordt binnen alle vakken. Dit plan biedt houvast om op structurele momenten te reflecteren en bij te sturen. Het is ook belangrijk om de kleine successen te erkennen en te vieren, aangezien deze bijdragen aan duurzame vooruitgang in taalondersteunend onderwijs. Zo creëren we een leeromgeving waarin taal en inhoud hand in hand gaan, en waarin iedere leerling maximale kansen krijgt om te groeien.
Beantwoord deze vragen rond het coachen van je team in het proces naar een krachtig en gedragen taalbeleid in je school:
- Wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor verandering die je binnen je team moet aanpakken?
- Hoe ga je ook de competenties van collega's rond taalstimulerend en taalondersteunend lesgeven, vergroten? (zie deel 2 van dit leerpad)
- Welke middelen biedt de school aan? (tijd voor taalbeleid in vakgroepen, uren voor taalbeleidscoördinatoren, taal binnen GOK, vaste overlegmomenten rond taalbeleid mogelijk maken ...)
- Schrijf een kort verslagje over de bevindingen uit de BSA van de leraren . Welke factoren komen naar voren en wat is het belangvoor je collega's van het ondersteunen en stimuleren van de taalvaardigheid van de leerlingen?
Weergaven | |
---|---|
19 | Totaal # weergaven |
19 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.