2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?

Een taalbeleid op school vormgeven en vastleggen wat je zal doen, doe je niet alleen. Je hebt intussen de leerlingen, leraren en het beleid bevraagd. Op basis daarvan ook de eerste doelen geformuleerd en een korte visie van de school omschreven. Met die zaken gaan we verder aan de slag. Hieronder vinden jullie de ingrediënten voor een strategisch plan van aanpak. Aan de eerste drie onderdelen heb je intussen al gewerkt.  Een eerste aanzet naar een taalbeleidsplan werk je af in hoofdstuk 2.2. In hetzelfde hoofdstuk onderzoek je ook hoe je jouw team kan meenemen in het veranderingsproces dat je wil coachen.   Reflectie en bijsturen, zal werk voor de komende jaren zijn. 

  • Wat is de visie van jouw school op taalbeleid?

    • Reflecteer met het team over de visie die jullie willen hanteren rond taalonderwijs. Denk hierbij aan inclusie, meertaligheid, taalondersteuning in alle vakken en de rol van taal in de schoolcultuur.
    • Actie: Schrijf een korte beschrijving van de visie op taalbeleid van jullie school voor in het actieplan (max. 200 woorden).
  • Waarom willen we aan taalbeleid werken?

    • Wat zijn de belangrijkste redenen voor jullie school om te investeren in een taalbeleid? Denk aan de leerprestaties van leerlingen, de nood aan betere communicatie, of het versterken van taalvaardigheden van zowel leerlingen als leraren.
    • Actie: Identificeer en noteer de belangrijkste redenen waarom je taalbeleid belangrijk vindt. 
  1. Waar staan we nu?
    • Analyseer de beginsituatie: welke sterktes en zwaktes zijn er op het gebied van taalonderwijs in jullie school?
    • Denk aan observaties in de klas, resultaten van de screening, de taalvaardigheid van leerlingen, en de professionele ontwikkeling van leraren op het gebied van taalonderwijs.
    • Actie: Voer een korte BSA uit voor je school en beschrijf de huidige stand van zaken (max. 300 woorden).
  • Wat willen we bereiken op korte en lange termijn?
    • Stel doelen op die je wil bereiken met je taalbeleid. Denk aan doelen op leerling-, leraar- en schoolniveau.
    • Maak een onderscheid tussen korte termijn doelen (bijv. binnen 6 maanden) en lange termijn doelen (bijv. binnen 3 jaar).
    • Actie: Formuleer 3 korte termijn doelen en 3 lange termijn doelen voor het taalbeleid op je school.
  • Welke acties ondernemen we om de doelen te bereiken?
    • Bepaal concrete acties die nodig zijn om de doelen van het taalbeleid te realiseren. Denk hierbij aan professionalisering van leraren, het aanpassen van lesmethodes, of specifieke projecten voor taalzwakke leerlingen.
    • Actie: Vul het sjabloon "Actieplan taalbeleid" in met ten minste 5 concrete acties. Benoem per actie:
      • Wat de actie inhoudt.
      • Waarom de actie belangrijk is.
      • Wie verantwoordelijk is voor de uitvoering.
      • Wanneer de actie uitgevoerd wordt (termijn).
      • Hoe de actie wordt uitgevoerd.
      • Wanneer je tevreden bent over de uitvoering (evaluatiecriteria).
      • Hoe en wanneer je de actie zal bijsturen indien nodig.

 

    • Hoe evalueren we het succes van het taalbeleid?
      • Maak een plan voor reflectie en bijsturing: hoe zal je tussentijds evalueren of het taalbeleid succesvol is? Welke indicatoren gebruik je om te meten of jullie op koers zitten?
      • Actie: Beschrijf hoe en wanneer jullie de voortgang van het taalbeleid zullen evalueren , en hoe jullie eventueel acties zullen bijsturen



    • Wat willen we bereiken op korte en lange termijn?
      • Stel doelen op die je wil bereiken met je taalbeleid. Denk aan doelen op leerling-, leraar- en schoolniveau.
      • Maak een onderscheid tussen korte termijn doelen (bijv. binnen 6 maanden) en lange termijn doelen (bijv. binnen 3 jaar).
      • Actie: Formuleer 3 korte termijn doelen en 3 lange termijn doelen voor het taalbeleid op je school.


    Weergaven
    14 Totaal # weergaven
    14 Leden weergaven
    0 Openbare weergaven
    Delen op social netwerken
    Koppeling delen
    Delen via e-mail

    Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.