- 1 Welkom en introductie
-
2 Een taalbeleid opstarten en uitrollen in je school
-
2.1 Waarom inzetten op taalbeleid in onze school?
-
2.1.1 Inspectie over taalbeleid
-
2.1.2 De beginsituatie analyseren (BSA): leerlingen, leraren, beleid
-
2.1.3 Onze doelen rond taalbeleid: op leerling-, leraar- en schoolniveau
-
2.1.4 Onze visie op taalbeleid
-
2.2 Hoe een taalbeleid op onze school vormgeven?
-
2.2.1 Hoe stel je een planmatig en strategisch taalbeleidsplan op?
-
2.2.2 Hoe neem je collega's mee in dit veranderingsproces?
-
2.2.3 Hoe coach je een individuele collega/ kleine groep met dezelfde vraag hierin?
-
- 3 Taalrijk/ taalbewust/ taalgericht lesgeven
- Tot slot
3.2.1 Taalrijk lesgeven: waarom?
Doel van de opdracht
Elke vakgroep gaat na welke struikelblokken de leerlingen voor zijn of haar vak ondervinden.
De vakgroep formuleert een ambitie om nog meer taalondersteunend en taalstimulerend les te geven in hun vak. De toolbox en de fiches taalgericht vakonderwijs kunnen hen hierbij inspireren.
Ons onderwijs is zeer talig. Dat maakt dat leerlingen die minder taalvaardig zijn in het Nederlands minder kansen hebben om de leerinhouden die we willen overbrengen te begrijpen en te verwerven. Ook de vaardigheden die we hen willen aanleren, krijgen ze daardoor soms minder snel onder de knie. Typische talige struikelblokken voor leerlingen in onze lessen zijn:
- vragen durven stellen
- woordenschat, vak- en schooltaal begrijpen
- onze mondelinge instructies begrijpen
- onze schriftelijke instructies begrijpen
- teksten lezen met voldoende begrip
- vertellen wat ze weten
- opschrijven wat ze weten
- tonen wat ze kunnen/ kennen bij het maken van examens, toetsen en opdrachten
- in groep samenwerken met meer taalvaardige jongeren
De vakgroepen weten wat de talige struikelblokken zijn voor de leerlingen in hun vak. Op basis daarvan bekijken ze in de toolbox taalrijk lesgeven en in de fiches taalgericht vakonderwijs wat eventuele suggesties zijn hierrond. Ze formuleren een ambitie voor dit schooljaar. Ze kunnen er ook voor kiezen om niet met de hele vakgroep dezelfde ambitie te formuleren. Afhankelijk van het jaar en de richting waarin je lesgeeft, kan die ambitie verschillen.
Weergaven | |
---|---|
16 | Totaal # weergaven |
16 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.