Doel van de opdracht

Elke vakgroep gaat na welke struikelblokken de leerlingen voor zijn of haar vak ondervinden. 

De vakgroep formuleert een ambitie om nog meer taalondersteunend en taalstimulerend les te geven in hun vak. De toolbox en de fiches taalgericht vakonderwijs kunnen hen hierbij inspireren.

Ambitiekaart


Ons onderwijs is zeer talig. Dat maakt dat leerlingen die minder taalvaardig zijn in het Nederlands minder kansen hebben om de leerinhouden die we willen overbrengen te begrijpen en te verwerven. Ook de vaardigheden die we hen willen aanleren, krijgen ze daardoor soms minder snel onder de knie. Typische talige struikelblokken voor leerlingen in onze lessen zijn:

  • vragen durven stellen
  • woordenschat, vak- en schooltaal begrijpen
  • onze mondelinge instructies begrijpen
  • onze schriftelijke instructies begrijpen
  • teksten lezen met voldoende begrip
  • vertellen wat ze weten
  • opschrijven wat ze weten
  • tonen wat ze kunnen/ kennen bij het maken van examens, toetsen en opdrachten
  • in groep samenwerken met meer taalvaardige jongeren

De vakgroepen weten wat de talige struikelblokken zijn voor de leerlingen in hun vak. Op basis daarvan bekijken ze in de toolbox taalrijk lesgeven en in de fiches taalgericht vakonderwijs wat eventuele suggesties zijn hierrond. Ze formuleren een ambitie voor dit schooljaar. Ze kunnen er ook voor kiezen om niet met de hele vakgroep dezelfde ambitie te formuleren. Afhankelijk van het jaar en de richting waarin je lesgeeft, kan die ambitie verschillen. 

Inspiratie voor ambitiekaart vakgroep


Weergaven
16 Totaal # weergaven
16 Leden weergaven
0 Openbare weergaven
Delen op social netwerken
Koppeling delen
Delen via e-mail

Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.