- Welkom en introductie
- Onze basistools toegelicht
- Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit de flow van het schooljaar
-
Cyclisch en systematisch werken aan kwaliteit op school vanuit specifieke thema's
-
Casus bao - PDCA-cyclus bij het reflecteren over wat en hoe rapporteren
-
Casus so - inleiding reflectie-instrumenten bij de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering van het secundair onderwijs
-
Casus so - Reflectie-instrument: Evalueren van de keuzes gemaakt naar aanleiding van de modernisering eerste graad
-
Casus so - PDCA-cyclus bij het wegwerken van werkpunten na een doorlichting door een vakgroep
-
Casus bao + so - professionaliseringsnoden van leraren/school in kaart brengen
-
De impact van professionaliseringsbeleid
-
- Bronnen
Casus bao - PDCA-cyclus bij het reflecteren over wat en hoe rapporteren
PDCA-cyclus bij het reflecteren over wat en hoe rapporteren
Inleiding
Naar aanleiding van het nieuwe leerplan Zill beslist een school om zijn rapporten te bekijken en te bespreken. De school volgde al enkele nascholingen rond brede evaluaties en er is al een visie op evalueren.
De reflectie wordt gedaan vanuit de PDCA-cyclus.
PLAN
beginsituatie in kaart brengen
De rapporten van meerdere leerlingen worden voor een heel schooljaar bekeken voor een aantal facetten volgens de kwaliteitsverwachtingen van het ROK (ontwikkeling stimuleren):
de feedback die geformuleerd staat;
welke doelen uit het doelenkader getoetst of vermeld worden;
welke leergebieden veel/weinig aan bod komen (brede en harmonische vorming);
op welke wijze leeronderdelen worden beoordeeld;
...
Concretisering in de casus:
vooral kennisdoelen worden getoetst, vaardigheden en attitudes worden weinig gerapporteerd;
voor 'spreken' worden de opdrachten herleid tot het geven van spreekbeurten;
feedback gaat enkel over het al dan niet meebrengen van materialen.
doelen bepalen en actieplan uitschrijven
Op basis van de vaststellingen 'beginsituatie' formuleert het kernteam haar prioriteiten en bijhorende doelen. De doelen worden doorvertaald in concrete acties.
Concretisering in de casus:
Het kernteam stelde volgende vragen als reflectie op de vaststellingen:
Is dit het beeld (vooral toetsen kennisdoelen) dat we aan de ouders willen rapporteren?
Weerspiegelen de rapporten het brede beeld van de ontwikkeling van een leerling?
Wat ontbreekt? Wat kunnen we best behouden?- Zijn talenten ook terug te vinden op rapporten?
Het kernteam stelde volgende doelen:
ook vaardigheden en attitudes op een gepaste manier evalueren;
een breder beeld op de leerling rapporteren;
effectieve feedback formuleren.
Het kernteam maakte volgende keuzes voor het actieplan:
niet alle leergebieden worden tegelijk aangepakt;
het eerste schooljaar wordt de focus gelegd op Nederlands, het volgende op muzische vorming.
DO
uitvoeren van het actieplan
Per actie wordt een verantwoordelijke aangeduid. In het actieplan staat aangeduid wie de verantwoordelijke is, wat het tijdspad is en wat de criteria/succesfactoren zijn.
Concretisering in de casus:
PLAN | DO | CHECK | ACT |
|
Prioriteiten/Doelen + NR Waarvoor wil je gaan? | Acties? | Wanneer is de actie geslaagd? Hoe gaan we merken of de actie geslaagd is? (indicator/streefwaarde) | Borgen/bijsturen | |
Bewuste feedup geven aan de leerlingen | WAT? Verzamelen van informatie WIE? Kernteam HOE? Literatuur lezen, nascholing volgen door zorgco en juf XX WANNEER? Voor PV van februari , hangt ook af van de tijd die nodig is voor deze bijscholing | Voorbereiding van de pv is in orde Ingevuld op de google drive bij map pv’s
| / | |
WAT? Leerlijn feedup uitschrijven WIE? Alle leerkrachten per vestiging HOE? Kernteam brengt voorstel, schoolafspraken maken en uitschrijven op pv van 03/02/21 WANNEER? Pv van 03/02/21 | Leerlijn staat uitgeschreven in doc op google drive
Schoolafspraken staan bij in doc en zijn duidelijk voor alle leraren. | Schoolafspraken: |
CHECK
evalueren van de uitgevoerde acties
De oefening van de Plan-fase wordt herhaald. De succesfactoren die vooropgesteld werden tijdens de do-fase worden gebruikt om de check te doen.
ACT
bannen, bijsturen en borgen van de uitgevoerde acties
Concretisering in de casus
Het gekozen evaluatiesysteem bleek voor sommige leergebieden geen representatief beeld te geven. In de eerste graad werd ervoor gekozen om voor sommige leergebieden naast het behaald resultaat ook een minimaal verwacht resultaat te vermelden. (Vb. 7/10 in een eerste leerjaar is een zwakke score.)
Weergaven | |
---|---|
19 | Totaal # weergaven |
19 | Leden weergaven |
0 | Openbare weergaven |
Acties | |
---|---|
0 | Vind-ik-leuks |
0 | Vind-ik-niet-leuks |
0 | Opmerkingen |
Delen via e-mail
Alstublieft in te loggen om dit te delen webpage via e-mail.